Yakıt fiyatlarının giderek arttığı günümüzde yakıt ekonomisi, çoğu sürücün motosikleti tercih etmesinin temel nedenlerinden biri. Ancak motosiklet yakıt tüketimi, birkaç hassas noktaya dikkat edilmemesi durumunda önemli ölçüde artabilir. Hazırladığımız bu rehberde, motosiklette sürüş zevkinizi azaltmadan yakıt israfının önüne geçmenizi sağlayacak ipuçlarından bahsedeceğiz.
Motosiklet yakıt tüketimi konusunda adımlar atmadan önce motosikletinizin gerçekte ne kadar yakıt tükettiğini anlamanız gerek. Bu sayede bir referans noktasına sahip olabilir, attığınız adımların gerçekten işe yarayıp yaramadığını test edebilirsiniz.
Motosiklet üreticileri, ürettikleri motosikletlerin teknik verilerinde yakıt tüketimine de yer verirler. Bu veriler genellikle motosikletin 100 kilometrede ne kadar yakıt tükettiği şeklindedir.
Ancak bu verilerin laboratuvar ortamı verileri olduğunu, gerçek sürüş koşullarında oluşacak yakıt tüketimiyle birebir örtüşmeyeceğini bilmeniz önemli. Çünkü motosiklet yakıt tüketimi, sürüş alışkanlıklarına, yol koşullarına ve hatta sürüş yaptığınız bölgenin yüksekliğine kadar birçok değişkenden doğrudan etkilenir.
Motosikletinizin gerçek yakıt tüketimini anlamak için normal sürüş tarzınızla hem şehir içi yoğun trafikte hem de açık yolda ölçümler yapın. Özellikle açık yolda tespit ettiğiniz yakıt tüketim miktarı ile motosikletinizin üreticisinin verdiği rakamlar arasında büyük farklar varsa, motosikletinizde teknik bir sorun olabilir. Bu sorunları gidermek için servisinize başvurun.

Motosiklet yakıt tüketimi, agresif sürüşlerde gözle görülür oranda artar. Çünkü motosikletinizin hızlanma anı, en çok yakıt tükettiği andır. Gaz koluna agresif bir şekilde yüklenmek, enjektörlere gereğinden fazla benzinin gitmesine neden olur. Bunun bir alışkanlık haline gelmesi de yakıt tüketimini önemli ölçüde artırır.
Agresif gaz açma alışkanlığı sadece yakıt tüketimi açısından değil, motosikletinizin sağlığını da olumsuz yönde etkileyen kötü bir alışkanlıktır. Ani güç bindirmeleri, motosikletinizin şanzımanının gereğinden fazla baskı altında kalmasına neden olur. Bu durum da şanzıman bileşenlerinin vaktinden önce aşınmasıyla sonuçlanır.
Motosiklet yakıt tüketimi artmasın ve motorunuzun sağlığı korunsun istiyorsanız gazı her zaman yumuşak bir şekilde açın. Bu alışkanlık, sürüşlerinizi daha güvenli hale getirecektir.
Eğer Kymco gibi gelişmiş bir otomatik şanzımana sahip bir motosiklet kullanıyorsanız sorun yok. Böyle bir sistemde şanzıman, maksimum verimlilik için optimize edilmiştir.
Ancak manuel vitesli bir motosiklet kullanıyorsanız, vites geçişlerinizin zamanlaması motosiklet yakıt tüketimi üstünde büyük etkiye sahiptir.
Motosikletinizi sürekli yüksek devirlerde kullanmak yakıt tüketimi artırır. Devri aşırı düşük tutmak da yeteri kadar performans alamamanıza neden olur.
Performanstan ödün vermeden yakıt tüketimini minimumum seviye tutmanın yolu, motosikletinizin yeterli torku ürettiği devir aralığını bilmekten geçiyor. Motosikletinizin teknik verilerinde hangi devir aralığında maksimum torku yakaladığı belirtilir. Sürüşünüzün büyük bir bölümünü bu aralıkta yaparak, performanstan ödün vermeden yakıt ekonomisi yapabilirsiniz.
Motosiklet yakıt tüketimi, lastik basıncından da etkilenir. Düşük lastik basıncı, lastiğin yola temas yüzeyinin gereğinden fazla büyümesine neden olur. Bu durum da sürtünmeyi artarak yakıt tüketiminin yükselmesi demektir.
Lastik basıncının düşük olması sadece yakıt tüketimini değil, yol tutuşunu ve lastik ömrünü de olumsuz etkiler. Bu olumsuzlukları yaşamamak için lastiklerinizin basıncını düzenli bir şekilde kontrol etmenizde fayda var.
Motosiklet yakıt tüketimi ve lastikler arasındaki ikinci bir ilişki de lastik diş derinliklerinde. Eğer lastiklerinizin diş derinliği yeterli düzeyde değilse, yakıt tüketiminiz artar. Bu aynı zamanda büyük bir güvenlik problemidir.
Lastiklerden bahsetmişken motosiklet yakıt tüketimi üstünde doğrudan etkisi olan zincir ve hava filtresinden de kısaca bahsedelim.
Zamanında yağlanmamış, paslı, yer yer bollaşmış bir zincir daha fazla sürtünme yaratacağı ve gücün eşit şekilde iletilmesini engelleyeceği için yakıt tüketimini de artırır.
Kirli bir hava filtresi de motosikletin zengin karışımla çalışmasına neden olacağı için motosiklet yakıt tüketimi üstünde etkisi büyüktür. Özellikle tozlu yolların olduğu bir yerde yaşıyorsanız hava filtrenizi düzenli bir şekilde temizlemeniz ve zamanı geldiğinde değiştirmeniz gerekir.

Her zaman daha kısa olan yol, daha az yakıt tüketeceğiniz yol değildir. Daha kısa olan yol çok virajlı ya da dur kalk trafiğin yoğun olduğu bir yolsa, motosiklet yakıt tüketimi artabilir. Uzun olmasına rağmen daha düz ve trafiğin daha az olduğu bir yol, daha az yakıt harcamanızı sağlayabilir. Bu yüzden bir noktadan diğerine giderken rota planlaması aşamasında yolun durumuna dikkat edin.
Motosikletinizin toplam ağırlığının motosiklet yakıt tüketimi üstünde büyük etkisi vardır. Bu yüzden motosikletiniz üstünde taşıyacağınız yükün az olması ve tercih edeceğiniz aksesuarlarıon yarattığı ekstra ağırlığı göz önüne almanız çok önemli.
Yakıt tüketimini düşürmek için yola çıkarken gereksiz ağırlıklardan kurtulun. Motosikletinizin üstüne gerçekten ihtiyacınız olmayan aksesuarları takmayın. Aksesuar seçimi yaparken daha hafif ve rüzgâr direnci düşük olanları tercih edin.
Motosiklet yakıt tüketimi konusunda verebileceğimiz son tavsiye, motosikletinizin bakımlarının zamanında ve doğru bir şekilde yapılması. Hava filtresinin temizlenmesi ya da sübap ayarlarının yapılması gibi bakımlar, motosikletinizin yakıt tüketimini büyük ölçüde düşürür. Bu bakımlar yapılmadan atacağınız diğer adımlar, o kadar da önemli olmayabilir.
Motosiklet yakıt tüketimi konusunu ciddiye alın. Bu, sadece yakıt için harcayacağınız parayla ilgili bir mesele değil, motosikletinizin genel durumu hakkında bir sorundur. Yakıt tüketimi aşırı artan bir motosiklette mekanik problemler olabilir. Bu problemlerin daha da büyük problemlere dönüşmemesi için motosikletinizin yakıt tüketimini sürekli izleyin. Gerekli durumlarda da yetkili servisinizden destek alın.
Diğer Yazılar